fredag 15 maj 2009

Del 4 - Din kost

Vad äter du? Hur ser dina matvanor ut?

Vad vi äter och när vi äter spelar ibland en stor roll, beroende på om är fet, smal eller vältränad. Ofta så slutar en del äta när de vill gå ner i viktigt; försöker svälta sig för att kroppen ska äta av det fett man har. Det är bland de sämsta ideérna du kan göra!
När du slutar äta så ställer kroppen in sig på svält och det gör att när du väl börjar äta något igen så tar kroppen upp det och sätter kvar så mycket som möjligt av det som möjligt på kroppen eftersom kroppen tror att du fortfarande svälter.

Hur är det då med olika dieter? Jag dissar dieter av olika slag som säger att du t.ex. bara ska äta äpplen eller piller. Det kommer inte vara bra för din kropp alls! Du får inte in de viktiga protinerna, vitaminerna eller kolhydrater i dig, vilket behövs för att du ska kunna orka tänka och göra olika saker: om du börjar med olika dieter i en tidig ålder så kan det stoppa växten eftersom du inte får den näring du behöver för att skelettet ska kunna växa.
Hur ska jag då äta?
En person som tränar regelbundet och är smal ska ha en tallriksmodell som ser ut så här:

En väldigt normal tallriksmodell
Du som tränar behöver allt det här för att kunna bygga muskler. Du ska också se till att äta ganska stor portioner, för ett underskott på maten kommer du inte må bra av: du blir tröttare och kroppen kommer inte kunna återhämta sig så mycket som den behöver. (Du bryter ner din kropp när du tränar! Därför behöver du vila för att musklerna ska kunna återhämta sig och bli större)


För dig som vill gå ner i vikt, rekommenderar jag en tallriksmodell som ser ut så här:


Istället för den tallriken som de tränade behöver så ska den som behöver gå ner i vikt minska på kolhydraterna. Fokusera på att äta mycket grönsker och kött + att se till att träna. Men får jag inte äta kolhydrater alls? Joo det får du! MEN du ska hålla dig borta från snabba kolhydrater och sammansatta som du t.ex. kan hitta i makaroner, pasta osv. Istället för att äta de onyttiga kolhydraterna ska du ha långsamma kolhydrater, de hjälper dig att hålla dig mättare längre. Sådana kolhydrater hittar du i t.ex. mörkt bröd och knäckebröd.

Undrar du över något? Fråga! Jag kommer sammanställa alla frågor i slutet av veckan och försöka svara på dem så bra jag kan! =)

7 kommentarer:

  1. Sv: Jag håller verkligen med! Ska skicka ett till mail jag med i helgen tror jag! Hör gärna av dig om du får något svar.

    Ja om det hade varit något större så hade jag också velat anmäla, för det där är ju bedrägeri! Sjukt att folk gör så...

    SvaraRadera
  2. Jätte intressant att läsa! Bra inlägg =)

    Sv: Tack! Tyvärr blev det nog inte jag som vann =/ men ifall du har en till tävlingen längre fram så är jag gärna med och försöker igen! =)

    SvaraRadera
  3. Hej :)
    har inte ni heller fått? Jag mejlade tjejen som hade tävlingen för cirka tre veckor sedan och frågade om dte var skickat eftersom mitt inte kommit, då skrev hon att dom hade haft problem med sin mejl, men att ett paket lpåg och väntade på att få skickas, men det borde ju ha kommit nu tycker jag, :') men vi får väl hoppas på att vi får våra grejer snart iaf :) kram

    SvaraRadera
  4. Alltså... Jag är ju ingen expert.. Men jag är relativt säker på att de flesta som vill gå ner i vikt gör det för att bli smala och inte för att "må bra" och då fungerar olagliga substanser såsom Efedrin utmärkt, tänkte du på det?

    SvaraRadera
  5. Varför har du laddat upp två likadana bilder av tallriksmodellen?

    SvaraRadera
  6. Sv: Nej, jag har inte testat ännu. Ska testa att sätta lite på yoghurten då!

    SvaraRadera
  7. haha, när jag ser dessa talriksmodeller inser jag hur dåligt jag äter ;) haha

    SvaraRadera