lördag 16 maj 2009

Del 5 - övningar för mage och bål

Fy fasiken vad trött jag är! Idag har jag varit nere på vår seglingsklubb hela dagen och hjälpt till med att städa, tvätta och ordna upp allting inför den här sommarens seglarskola! 10.00-17.00... Shiit jag är redo för sängen! Nej vänta nu lite.. Det är ju Eurovision idag. Fan! Man måste ju veta hur det går för Marlena och Sverige. Ajja lyckligtvis får man sova någolunda mycket i natt sen. Men imorgon så ska Mattias dra med mig till en danskurs! Shiit, undrar vilka tår mina fötter kommer kliva på?

I alla fall, nu ska jag ge er några övningar som ni kan göra för att förbättra er mage- och bålstabilitet. Dessa övningar fungerar på sig som vill gå ner i vikt och för dig som vill bli mer tränad.


En klassiker! Situps!
Situps är en väldigt bra övning om vill förbättra dina magmuskler, men du kan (och det är inte många som tänker på det) göra övningen hårdare och lättare, och det kan du justera genom att ändra underlaget som du ligger på. Den lättaste nivån är när du ligger på ett plant underlag. Sen om du vill göra det hårdare kan du ändra om underlaget (som på bilden) så att den lutar neråt och desto längre ner ytan är desto hårdare kommer det vara - genom att du får tyndlagen som motståndare.


Vet inte riktigt om namnet är rätt, men vill säga att det är benlyft.
Den här övningen tränar du de nedre magmusklerna, bålen och även ben. Övningen går ut på att du ska ligga rakt ned och sedan lyfta benen rakt upp och sedan ner igen sakta, och precis så att du inte nuddar golvet. Du kan också ändra dig under övningens gång när du är på ner vägen så lyfter du så att benen hamnar åt antingen vänster eller höger och sedan upp igen. Om du ändrar övningen så att du går ner på en av sidorna så tränar du magmusklerna på sidan.


Sidlyft
Här ska du ligga ner och sedan sakta lyfta överkroppen uppåt och sakta ner igen. Här tränar du magmusklerna på sidorna och bålen.

1 kommentar: